2. jún.
Nie je havarované auto ako havarované auto
Vozidlo bolo havarované. Tieto slová sú pre väčšinu ľudí stopkou pri zvažovaní o kúpe ich nového vozidla. Avšak vôbec by to tak nemalo byť. Aj havarované auto môže byť dobré auto.
Je potrebné sa nezľaknúť a vedieť rozlišovať. Realita je pomerne zložitá, v tomto článku sú vymenované základné skutočnosti a niektoré súvislosti.
Pri havárií vozidiel je nevyhnutné rozlišovať poškodenia:
Vonkajšie - častokrát len škrabance, prelakované diely a vymenené / opravené vonkajšie časti karosérie.
Vnútorné - poškodenie vnútorných (nosných) častí karosérie je spravidla spojené s poškodením aj vonkajších častí spomenutých v predošlom bode. Energia, ktorá spôsobila vonkajšie poškodenia bola dostatočná a došlo aj k poškodeniu vnútorných častí - deformačných zón a nosných častí karosérie.
Podvozkových dielov - v kombinácií s vyššie spomenutými bodmi.
Opravy týchto základných druhov poškodení vieme rozdeliť na:
Preleštenie laku daného dielu - jedná sa len o ľahké povrchové poškodenie. Poškodená je len priesvitná vrstva laku, ktorú je možné leštením stenšiť a poškodenie tak nie je viditeľné.
PDR - paintless dent repair - vyrovnanie preliačin karosérie špeciálnou metódou, ktorá nepoškodzuje lak. Týmto spôsobom je možné vyrovnať väčšinu drobných poškodení vzniknutých neopatrnou prevádzkou. Jedná sa o opravu bez lakovania dielu.
Oprava laku prelakovaním - v prípade hlbšieho poškodenia laku je potrebné celý diel prelakovať. Jedná sa o bežnú opravu, napr. pri bežných odreninách alebo vandalizme.
Oprava dielu tmelením a lakovaním - vonkajšie diely karosérie sú pri väčšom poškodení vyrovnané. Menšie nerovnosti už žiaľ nie je možné vyrovnať mechanicky. Kvôli požiadavkám na dokonalosť vonkajšieho vzhľadu teda dochádza k tmeleniu týchto nezrovnalostí. Podľa predpisov jednotlivých výrobcov automobilov, je maximálna prípustná hrúbka tmelu napr. 600 mikrometrov (0,6 mm). Následne je povrch prelakovaný, ako je spomínané v bode vyššie.
Výmena daného dielu za nový / použitý, následné lakovanie - Výmena je nutná, pokiaľ diel nebolo možné opraviť vzhľadom na špecifiká výrobcu. Pri amatérskych opravách sa často stretávame s tým, že diely ktoré by podľa výrobcu mali byť vymenené, sú často opravované a oprava nie je kvalitná. Tým pádom nemusí mať dlhú trvácnosť.
Oprava / výmena dielov pomocou zvárania/lepenia - Jedná sa o diely, ktoré sú pevne spojené s karosériou. V týchto prípadoch vždy ide o drahú a komplikovanú opravu. V prípade takýchto opráv odporúčame vždy overiť servis, kde boli opravy vykonané, pretože majú priamy vplyv na ďalšiu bezpečnosť vozidla. V prípade nemožnosti overenia pôvodu opráv STRIKTNE NEODPORÚČAME kúpu daného vozidla. Pri ďalšej havárií Vás a posádku vozidla už nemusí ochrániť!
Oprava podvozkových dielov - môže, ale aj nemusí byť jednoduchou záležitosťou. Dôležité je byť si istý:
- Oprava bola vykonaná autorizovaným (kvalitným) servisom a je o nej doklad, alebo
- Majiteľ je schopný dokázať aktuálny stav geometrie vozidla - pri narušení podvozkových dielov sa môže zmeniť geometria vozidla natoľko, že nie je opraviteľná. Vozidlo nedrží stopu a má nepravidelne opotrebované pneumatiky. Jedná sa často o nezvratný stav, preto je potrebné si byť 100% istý kvalitou opravy.
- Nebolo žiadnym spôsobom amatérsky manipulované s bodmi uloženia náprav za účelom “narovnania geometrie” vozidla.
Ako sami vidíte, samotná informácia o tom, že vozidlo bolo havarované v podstate nič neznamená. Mohlo sa jednať o jednoduchý “parkoviskový incident” vyžadujúci prelakovanie, bežné nedobrzdenie v pomalej rýchlosti, stret so zvieraťom alebo o vážnejšiu nehodu s poškodením vnútorných častí. Preto je potrebné získať a analyzovať informácie s chladnou hlavou.
#nekupujkybel