25. máj.
Prečo sa autá kazia?
Aby sme sa dostali k odpovedi, zhrnieme si jednotlivé faktory, ktoré na “kazivosť” majú vplyv.
Ako prvý faktor “kazivosti”, aj keď nie v tom správnom slova zmysle uvedieme súčiastky s limitovanou životnosťou. Sú to diely, ktoré sa opotrebovávajú a ich opotrebenie je častokrát možné predvídať formou servisných intervalov.
Limitovaná životnosť jednotlivých dielov:
Pneumatiky - pri kontakte s vozovkou sa pneumatiky opotrebovávajú a ubúda z dezénu. Aj v prípade ak sa s pneumatikami najazdilo len veľmi málo kilometrov, vekom tak či onak stratia svoje vlastnosti a môžu aj popraskať.
Náplne - hlavne oleje, nakoľko ich sekundárnou funkciou je aj odvod nečistôt.
Brzdy - opotrebenie vzniknuté úbytkom materiálu pri trení.
Podvozkové diely - tlmiče, nápravy - olejová náplň tlmičov degraduje kontamináciou cez tesnenia a tesnenia prestávajú tesniť, guľové čapy sa opotrebovávajú neustálym pohybom podvozku.
Spojka - pri rozbiehaní a radení rýchlostí nastáva úbytok materiálu na spojkovom obložení.
Prevodovka - hlavne u klasických automatických prevodoviek s hydrodynamickým meničom dochádza k úbytku materiálu na spojkách a brzdách pre jednotlivé planétové súkolesia.
Ložiská - ložiská jednotlivých kolies, pomocných agregátov motora alebo samotné klzné motorové ložiská u niektorých vozidiel potrebujú po určitom čase výmenu.
Batéria - trvácnosť batérie závisí predovšetkým od použitia vozidla a dizajnu elektrickej sústavy vozidla, rátajte však s výmenou už aj po 5 rokoch.
Remene - rozvod motora - časovanie a rozvod pomocných agregátov - remene sú z gumy, preto aj výrobca predpisuje interval ich výmeny buď v najazdených kilometroch, alebo rokoch - v závislosti čo nastane skôr.
Prostredie, čas a korózia
Počasie a vonkajšie vplyvy - v zime -20, v lete na priamom slnku aj +50 stupňov Celzia. Silné dažde s krúpami, sneh, ľad, množstvo UV žiarenia, posypová soľ, blato, prach, vlhkosť….toto všetko musí znášať nielen lak vozidla, ale v podstate celé vozidlo. Viaceré materiály a súčiastky časom strácajú svoje vlastnosti už len tým, že prirodzene starnú a kovy vplyvom vlhkosti vo vzduchu korodujú. Nehovoriac o tom že sa súčiastky aktívne namáhajú a musia znášať rôznu mieru zaťaženia.
Použité materiály a ich starnutie
Jedná sa predovšetkým o starnutie dielov z gumy a plastu - hlavne tesnenia, silentbloky, hadice, trubky, remene...
Kontakt s inými predmetmi
Do tejto kategórie patria nielen rôzne havárie, ale na vozidle sa zreteľne podpíše aj aktívna jazda v teréne, častý kontakt napr. s obrubníkmi pri parkovaní, spomaľovačmi, nákupnými košíkmi na preplnenom parkovisku atď.
“Poor design” výrobné vady
Aj konštruktéri sú len ľudia a robia chyby. Výrobné vady sa môžu prejaviť ešte počas záruky nového vozidla, ale aj po neskoršom čase. V tom lepšom prípade je možné využiť zvolávacie akcie alebo kulanciu, v ostatných prípadoch bohužiaľ utrpí Vaša peňaženka.
Typ trás a jazdný štýl
Spomenieme dva príklady:
- Prvé vozidlo bolo jazdené prevažne v mestskej premávke a trochu dynamickejším štýlom.
- Druhé vozidlo bolo využívané hlavne na dochádzanie domov 1-2x za mesiac, dlhé trasy po diaľnici.
Ak by tieto autá boli úplne identické, je veľmi vysoko pravdepodobné, že vozidlo z prvého príkladu bude rovnaký servis potrebovať oveľa skôr. (napr. pneumatiky, spojka, brzdy, atď.)
Čo ak sa vozidlo nepoužíva
Aj autá, ktoré sú dlhodobo nepoužívané a odstavené na suchom a teplom mieste sa budú “kaziť” a vyžadovať servis. Prevádzkové kvapaliny majú životnosť definovanú nielen nájazdom, ale aj vekom. Či sa s autom jazdí alebo nie, oleje, brzdová kvapalina, pneumatiky atď. neustále zastarávajú. V horšom prípade, ak vozidlo veľmi dlho stojí vonku, môže sa to na jeho stave podpísať viac, ako keby sa s ním aktívne jazdilo.
Sčítané a podtrhnuté
Akékoľvek vozidlo je v podstate jeden veľmi zložitý a neustále opotrebovávaný stroj, či sa s vozidlom jazdí alebo nie. Vždy bude vyžadovať údržbu a opravy, ktoré aj niečo stoja. Preto pred kúpou akéhokoľvek vozidla odporúčame oboznámiť sa s jeho technickým stavom a predpokladanými nákladmi na servis.
#nekupujkybel